Liten – Bokföring för enmansföretag

Prenumerationspris

Vilket paket föredrar du?

DIGITALT

Slipp kuvert och väntetider - skicka in via vår app

Pris enskild firma: 1520

Pris aktiebolag: 1880

PAPPER

Lägg allt i ett kuvert och släng det på lådan bara

Pris enskild firma: 1880

Pris aktiebolag: 2230

Jämförelse

Vad ingår? DIGITALT PAPPER
Pris enskild firma
1520
1880
Pris aktiebolag
1880
2230
Programvara för digital inmatning
Programvara för enkel fakturering
Ta emot leverantörsfakturor i appen
Betala leverantörsfakturor i appen*
Se banksaldo i appen*
Se skattekonto-saldo i appen
Bokföring underlag (upp till 30st.)
Lagra årets underlag
Kvartalsvis avstämning och avrapportering
Momsdeklaration (kvartal el. år)
Bokslut (utan revisor)
Årsredovisning (AB)
NE-bilaga (EF)
Bilaga K10 (AB)
Inkomstdeklaration 2 (AB)
Basal rådgivning via app
Basal rådgivning via telefon/e-post
+10 Händelser
+235
+235
Månadsrapportering
+440
+440
Månadsmoms
+280
+280
Påminnelse underlag (utöver standard)
+180
+180
Hela INK1 (utöver NE)
+100/mån
+100/mån
Revisor (AB)
+340
+340
Ägarlön (AB)
+495
+495
Personallön (1-2 anställda)
+1195
+1195
*Fungerar med Handelsbanken, Swedbank, SEB och Nordea – bankerna tar ut avgift på 60-120 kr/mån för tjänsten

Förklaring

Ta emot leverantörsfakturor i appen – Du får en e-postadress som du ger ut till alla dina leverantörer så de skickar in sina fakturor till den e-postadressen istället för direkt till dig. Då får du upp dem i appen istället, så snart vi bokfört dem och kan hantera dem därifrån (se Betala leverantörsfakturor i appen). Det är viss fördröjning då vi behöver behandla dem (registrera och bokföra) innan de syns i appen.
Betala leverantörsfakturor i appen – Du kan betala leverantörsfakturorna genom appen. Du markerar i en lista vilka fakturor du vill betala och skickar dem till banken med godkännande via mobilt Bank-ID (Handelsbanken kräver att man godkänner inne i Internetbanken – övriga direkti i appen). Tjänsten fungerar i nuläget med Handelsbanken, Swedbank, SEB och Nordea.
Basal rådgivning = Redovisningsfrågor (avdragsgillt, momssatser, etc.), skatt på lön och uttag (fördela mellan lön och utdelning i AB t.ex.), hålla koll på preliminärskatten så vi inte betalar för mycket eller för litet, rådge när det är dags att flytta från enskild till AB, varna vid röda flaggor (förbrukat aktiekapital, förbjudet lån, mm).
+10 händelser = Paketprisen utgår från 30 underlag per månad i snitt över ett år. Det räcker för de flesta företag. Om det konsekvent är mer än så lägger vi på ett belopp på paketpriset.
Månadsrapportering = Om ni önskar avstämning månadsvis istället för kvartalsvis.
Månadsmoms = Om ni måste lämna momsdeklaration varje månad.
Telefoni/mail och möten = Om ni önskar support utöver det som ingår i paketet så debiterar vi det per timme. Observera att vi inte är sådana som slår på klockan så fort vi lyfter luren, utan detta är till för om det är något särskilt eller om det är i stor utsträckning.
Påminnelse underlag = Om underlagen inte lämnas in i tid och vi måste ”jaga” in underlagen, så debiterar vi en påminnelsekostnad. Vi vill jobba med att skicka korrekta rapporter och bra tips, inte sitta och jaga kvitton. 🙂
Hela INK1 (utöver NE/K10) = Om ni önskar att vi sammanställer hela er INK1-blankett (den privata inkomstdeklarationens huvudblankett) så tar vi en avgift för det. Observera att detta inte inkluderar andra bilagor (t.ex. aktieförsäljning) utan vi debiterar ett smärre styckpris för dem också.
Revisor = Om ditt aktiebolags bokslut måste granskas av revisor (mycket ovanligt bland små företag) så tar vi en extra bokslutskostnad för det. Detta då vi behöver jobba med revisorn, svara på frågor, komplettera underlag, etc.
Ägarlön – Detta är beräkning av lön och skatt, sammanställning och utskick av lönebesked samt arbetsgivardeklaration för en “ägare”. Skillnaden mellan Ägarlön och Personallön (se nedan) är att du som “ägare” inte behöver beräkna semester, dokumenteras på samma sätt, med mera – utan väljer själv vad du vill ta ut varje månad.
Personallön 1-2 anställda – Detta är beräkning av lön och skatt, sammanställning och utskick av lönebesked, arbetsgivardeklaration, semesterlöneberäkning samt FOS-förfrågan för upp till två anställda. Observera att i ett aktiebolag räknas ägaren som en anställd.
Skillnaden mellan Ägarlön och Personallön (se ovan) är att du som “ägare” inte behöver beräkna semester, dokumenteras på samma sätt, med mera – utan väljer själv vad du vill ta ut varje månad. Detta påslag är alltså när man har en regelrätt anställd som skall ha lön enligt konstens alla regler.

Engångskostnader

Uppstartskostnad = När vi först tar över bolaget så behöver vi lägga upp det i våra system, skapa kontrollistor, lösa behörigheter och sådant. Detta debiterar vi en engångskostnad à 1155 kr för.

Bokföra ikapp = Om bolaget har ett par månaders bokföring som inte är gjord när vi tar över företaget så bokför vi ikapp dessa månader till 75% av normala månadspriset. 
Exempel: Om en enskild firma med paketet Digital (1520 kr) har fyra månaders händelser obokförda så bokför vi dem för 1520 kr * 75% = 1140 kr/mån.

Städning = Om bolagets bokföring vid övertagandet inte är i god ordning så debiterar vi 860 kr/tim tills alla konton är utredda. Målet är att alla belopp på alla balanskonton skall kunna redogöras för och att vi är trygga med att resultatkontona är tillräckligt rättvisande för att kunna avlämna en korrekt årsredovisning samt beräkna korrekt skatt.