Jobba hos oss

Om du söker jobb som redovisningsekonom, löneadministratör eller kanske redovisningsassistent, så besvarar vi här hur vi jobbar på Ekonomihjälpen. Vi är lite annorlunda och vår stil passar bara vissa. Är du en av dem så vill vi gärna höra från dig!

En som har jobb som redovisningsekonom och löneadministratör på Ekonomihjälpen i Tyresö

Hur vi jobbar

Vi är ett gäng tjejer och killar som jobbar med bokföring, bokslut, deklaration och löner åt enskilda firmor och aktiebolag. Vi sätter oss i sitsen som deras egen ekonomiavdelning – vi jobbar verkligen för våra kunder, lider och gläds med dem, guidar och rådslår med dem.

I dagsläget har vi endast ett kontor i Tyresö, men allt är byggt för att om någon en dag vill öppna ett kontor på annan ort, så finns det färdigt upplägg att luta sig mot.

Ledning

Det finns ingen chef på kontoret utan vi fördelar de interna arbetssysslorna mellan oss (Kontorsansvar, Ekonomi-, Teknik-, Trivsel-, Materiel o arkiv-, Personal-). Dessa ansvar delas mellan alla, oavsett om ditt jobb är som redovisningsekonom, löneadministratör eller som timmis.

Ledningen ser ut som så att vi har ett moderbolag (Ekonomihjälpen Central) som sätter de principer vi driver bolaget efter och de gemensamma arbetsmetoderna vi behöver ha för att kunna jobba ihop effektivt. Det är också här vår marknadsföring kommer från

Sedan på har vi kontorets styrelse som fattar de större besluten (tillväxt, budget, etc.) och består av kontorets redovisningsekonomer.

Slutligen har vi ”Kontorsmötet” där alla på kontoret deltar i att besluta om den dagliga driften, val av praktikanter, enklare ekonomiska beslut, etc.

Utvecklingsmöjligheter

Vi försöker erbjuda ett så brett spektrum vi kan för att vi ska kunna utvecklas såsom vi vill. Vissa av oss vill bara sitta och bokföra kvitton och slippa prata med kunder. Det har vi en roll för.

Vissa av oss vill sakteliga eller illa kvickt få ansvar för större kunder där man kan vara en del av att driva deras företag också. Det har vi en roll för.

Vissa vill kanske glida över och nästan uteslutande bli Företagsrådgivare, Styrelseproffs eller dylikt. Därför har vi en roll för det.

Vissa kanske tycker det är kul med teknik, marknadsföring, skapa guider och mallar. Därför har vi en roll för det.

Vissa kanske skulle vilja driva ett eget kontor. Därför har vi byggt ett upplägg där det ska vara möjligt.

Helt enkelt ska det inom företagets ramar finnas plats att ta sig an roller som både utvecklar och utmanar, likväl som sådant man tycker är lite extra roligt och gärna hjälper till med.

Ansvar och frihet

Vi ger oss själva friheter vad gäller arbetstider, semester och annat. Principen är att så länge jobbet sköts ordentligt, vi driver kontoret framåt och hjälper varandra vid behov, så struntar vi i när, var och hur någon jobbar. Om man därmed vill jobba undan på en helg för att kunna vara lite extra ledig nästa vecka så är det inget man frågar om, utan bara gör.

Det är inte heller någon som bestämmer när man får och inte får ta semester. Vi snackar ihop oss så att arbetsuppgifter blir gjorda och kontoret flyter på.

Det vi ger för denna frihet är ansvar och engagemang. Framför allt tar vi hand om företaget, vi ansvarar för våra kunder själva och ser till att lösa de problem som uppkommer (med eller utan en kollegas hjälp). Vilket betyder att om Ekonomihjälpen har en utmaning, är det allas utmaning att ta tag i och lösa.

Löner och förmåner

Lönesättning

När vi sätter lönerna använder vi oss av riktlöner som vi hämtar från SRF:s statistik för löner på redovisningsbyråer. Sedan bedömer vi oss utifrån fem kriterier:

  1. Kompetens – Hur mycket vi självständigt kan utföra sett till vår roll och även hur väl vi använder kompetensen
  2. Social kompetens – Både hur trevliga vi är med kollegor likväl som hur pedagogiskt vi kan förklara för kunder och få dem att känna sig trygga och nöjda med vår hjälp
  3. Samarbetsvillighet – Hur väl du ställer upp för kollegorna när det behövs
  4. Arbetsmoral – Hur väl vi ställer upp för företaget, både genom att ta ansvar för en del interna uppgifter likväl som att kavla upp ärmarna när det behövs
  5. Drivkraft – Att vi tar egna initiativ och ser till att både vi själva och företaget ständigt utvecklas

Det betyder alltså att vi inte tittar på saker som utbildning, arbetslivserfarenhet, etc. Kommer du in färsk från gymnasium och på något sätt kan prestera precis som en veteran så skall lönen också vara densamma.

Riktlöner

Våra riktlöner för självgående kollegor med jobb som t.ex. redovisningsekonom eller löneadministratör finner du nedan:

RollBeskrivningRiktlön 2020
Praktikant/TimmisarDetta är för våra högskolepraktikanter som ofta jobbar lite extra hos oss utanför sin praktik. Lönen är timbaserad utifrån riktlönen26.000
RedovisningsassistentDetta är någon utan eget kundansvar som enbart hjälper till med löpande bokföring. 29.000
Junior redovisningsekonomNu har man eget kundansvar för främst enskilda firmor och små enmansföretag. Man sköter utöver bokföringen även bokslut, inkomstdeklaration och årsredovisning. Allt utom nödvändigtvis löner.
Därtill börjar man hjälpa seniora redovisningsekonomer med redovisningen på ett par företag, så man börjar lära sig de lite större greppen.
31.000
Senior redovisningsekonomI denna roll har vi blivit en fullfjädrad ekonomiavdelning. Vi ser till att ekonomiska flödet fungerar, ansvarar för ekonomisystemet på företaget, ser till att styrelsen får bra ekonomisk input medan den är färsk, etc. 40.668

Men löner då?

Vi har ingen separat roll för löner utan för de av oss med särskild lönekompetens så lägger vi på detta ovanpå riktlönen för ovanstående roller, dock minst som riktlönen för lönekonsult enligt SRF:s statistik, men oftast mer.

Detta för att de av oss som har jobb som löneadministratör i dagsläget även jobbar som redovisningsekonom. Anledningen är att det helt enkelt är det upplägg vi funnit att vi trivs bäst med.

Förmåner mm

Friskvård

Det här är något vi satsar hårt på. Förutom att vi tar en 20-minuters promenad efter lunch (på ”arbetstid”) så försöker vi ligga så högt vi kan i friskvårdsbidrag till gym, massage, etc. Denna utbetalas till samtliga anställda (även visstidsanställda (timmisar)) i proportion till anställningsgrad.

Tjänstepension

Vi avsätter till marknadsmässig tjänstepension som baseras på månadslönen. Denna tillfaller alla våra tillsvidareanställda.

Löneväxling

Om vi önskar till exempel löneväxla mot hemstädning, bilförmån eller dylikt så löser vi det.

Utbildning

Varje år avsätter vi en utbildningspott till alla tillsvidareanställda proportioneligt med anställningsgrad. Den spenderar vi på utbildning såsom vi finner lämpligast själva. Till exempel budgeterade vi år 2019 10 tkr per heltidsanställd att spendera.

Vill du jobba på Ekonomihjälpen?

Du vill jobba med oss om du…

  • Vill ha ett jobb där du kan sätta din anställningsgrad och din tidsplanering själv
  • Tycker om eget ansvar för dina uppgifter
  • Vill vara med och driva företaget med dina kollegor
  • Suktar efter lite av det som att starta eget kan ge, men ändå inte vill köra ensam
  • Vill utvecklas inom dina egna ramar och preferenser

Du vill inte jobba här om du…

  • Vill klättra på hierarkiska karriärstegar
  • Inte vill behöva ställa upp för kollegor
  • Hellre vill hamstra vinster själv än dela med dig
  • Tycker att det är en bra idé att debitera kafferaster på kunderna
  • Vill ha en chef med övergripande ansvar

Vad vi säger om att jobba på Ekonomihjälpen

Jag kan tänka mig att gå från en ”vanlig arbetsplats” till Ekonomihjälpen är som när jag gick från skolan till universitetet. Men plötsligt var jag tvungen att ansvara för min egen tid och ingen var på mig om jag inte ”gjorde läxan”. Om jag ville ha resultat så var jag tvungen att ta initiativ.

-Robert Lindblad-

Positioner vi söker just nu

Just för tillfället är vi nöjda – men om du tror du är överdrivet perfekt för oss, släng gärna iväg en spontanansökan. I värsta fall så etablerar vi lite kontakt för framtiden…