Guider

Björn Lundén-appen

För att skriva fakturor i Björn Lundén-appen trycker vi på de tre strecken i nedre högra hörnet och väljer därefter Fakturering i menyn som öppnas. För att skriva en faktura trycker vi sedan på plustecknet när vi ser våra fakturor. För att lägga till en kund eller en artikel så byter vi till Kunder eller Artiklar i överdelen av menyn, och trycker därefter på plustecknet när vi är inne på den fliken.

Föredragsvis kan ni skriva fakturor på er PC genom att i en webbläsare gå till app.bjornlunden.se. Där finner ni samma menyer men med bättre överblick och något ökad funktionalitet (man kan ladda ner fakturan).

Klicka på den här länken för att se en enkel video hur vi gör!

Fråga: Fakturering syns inte i min app?
Svar: Då har något missats i aktiveringen. Kontakta din ekonom på Ekonomihjälpen så löser vi det.

Fråga: När jag ska stänga förhandsgranskningen så stängs hela fakturan och jag får börja om?
Svar: Detta är en ”halv-bugg” som är rapporterad till utvecklarna. Det finns ett mindre kryss för att stänga förhandsgranskningen, men man får ”dra fakturan åt vänster” då den ligger till höger om fakturan i vyn.

För att skicka in ett kvitto använder du kameraknappen i appen och väljer kvitto.

När du tagit bilden behöver du välja betalmetod bland de alternativ som syns i nedre vänstra hörnet.

Om det är representation eller någon annan aktivitet som kräver kommentar, så trycker du på ”Kommentar” och skriver ned de anteckningar som krävs.

För att se en video hur detta går till så kan ni trycka här!

För att skicka in en leverantörsfaktura trycker du på kameraknappen i appen (precis som när du ska skicka in ett kvitto). Därefter väljer du Leverantörsfaktura istället för Kvitto, genom att dra ordet kvitto åt sidan.

Kom ihåg att lägga till en extra sida ifall fakturan har flera sidor (inkl. baksida).

För att se en video på hur det går till kan ni klicka här!

För att se hur det går för företaget så klickar vi på menyn i nedre högra hörnet på mobilappen och väljer sedan Ekonomiöversikt bland rutorna som kommer upp. Där kan vi sedan se företagets resultat, vilka som är de största kostnaderna, periodjämförelser, nyckeltal, med mera.

Se en snabb video om Ekonomiöversikten via denna länk!

Ifall det är underlag som inte är kvitton, leverantörsfakturor eller kundfakturor som ni vill skicka in, så trycker ni på kamera-knappen i appen (samma som för kvitton och leverantörsfakturor) och väljer ”Övrigt” istället för Kvitto, genom att dra ordet kvitto åt sidan till det isället står ”Övrigt”.

Detta kan gälla t.ex. brev från Skatteverket, ett hyresavtal, ett försäkringsbrev eller annat som är relaterat till företagets redovisning.

För att se en video hur det går till att läsa upp underlag kan ni klicka här!

Privat inkomstdeklaration

Om du har fått en NE-bilaga på fil från oss så behöver du importera den in din i din e-tjänst.

  1. Spara ner filen med NE-bilagan du fått från oss, någonstans på din dator så du vet var du har den.
  2. Logga in till din privata inkomstdeklaration på skatteverket.se
  3. Tryck på Bilagor i övre listen
  4. Du borde nu se de bilagor du förväntas lämna in, däribland NE-bilaga för din enskilda firma. Tryck på ”Importera NE-bilaga”
  5. Du kommer nu till en ny vy där du får välja en fil. Välj nu filen du sparade ned i steg 1.
  6. Om allting är okej borde du nu få tre gröna rutor. Skulle någon ruta vara orange är det någon uppgift Skatteverket vill ha kompletterad eller ändrad. Se efter om det är någon småsak som du själv kan lägga till. Annars kontaktar du din redovisningsekonom på Ekonomihjälpen och berättar vad felmeddelandet säger (gärna med skärmbild).
  7. Om alla tre är gröna klickar du på bilagor igen och ser då att NE-bilagan är ”grönmarkerad” och då är din NE-bilaga färdigställd och informationen tillförd in inkomstdeklaration. allt klart!

För att se en video på förfarandet kan ni trycka här!

Vi som har enskild firma får i vår deklaration göra vissa avsättningar som ändrar eller skjuter på skatten.

Klicka här för att läsa om de tre huvudsakliga metoderna, deras för- och nackdelar samt våra rekommendationer.

Bankintegrationer

Att ge din redoviningskonsult ”titträtt” till företagets bankkonto är inte bara nödvändigt, utan underlättar för dig då du slipper skriva ut en mängd underlag som behövs till redovisningen.

”Titträtt” är vårt eget ord och det vi avser är vad det låter som – vi ska kunna se allt men inte röra något. Det är viktigt

Om vi ska sköta betalningar i någon utsträckning behöver vi också rätt att läsa upp betalfiler på banken, men ska inte ha rätt att godkänna dem, dvs en firmatecknare på företaget måste godkänna dem innan de betalas från banken.

Bankernas inställningar kan vara lite trixiga så därför skickar vi ut ett mejl med de behörigheter vi behöver ha samt personnummer till de personer som behöver ha behörigheterna. Detta så ni bara kan skicka detta till er kontaktperson på banken och de kan hjälpa er lösa det så allt blir rätt. Om ni känner att ni klarar av att lägga upp det själva, så kan vi bara applådera. 🙂

Slutligen så kan vi bara nämna att anledningen till att vi behöver flera personer som har tillgång till banken beror dels på att det kanske är olika personer som gör lön och redovisning, men främst för att det alltid ska finnas någon på kontoret som har tillgång till kontot ifall av hemsk sjukdom, utmanande föräldraledighet eller härlig semester.

För att koppla banken till vårt bokföringsprogram Björn Lundén Administration och därmed till er Björn Lundén-app på mobiltelefonen, så behöver ni trixa er igenom ett par inställningar på banken. Nedan är länkar till guider för de olika bankerna:

Handelsbanken
SEB (guide kommer inom kort)

(Nordea, Swedbank och andra banker har inte kopplingsmöjlighet i skrivande stund)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.