Om oss

Ekonomihjälpens grundfilosofi kom från Robert Lindblad när han såg en vän till familjen gå i personlig konkurs. Det här var en person som var så jäkla schysst mot alla människor, jobbade stenhårt och var duktig på det han gjorde. Men han hade inget sinne för företagsekonomi och hans partner hade satsat helt fel, företaget gick i konkurs och vår vän till familjen hade i okunskap skrivit under som ansvarig så han drogs med i fallet.

Det han hade behövt var en egen ekonomiavdelning. Någon som jobbade för honom, för att sköta ekonomin på hans företag och i god tid säga ”det där fungerar inte, vi måste ändra hur vi jobbar”. Och det är precis det vi vill vara för var och en av våra kunder, deras ekonomiavdelning som jobbar på deras företag och är en naturlig del av det företaget.

Historik

ÅrtalHändelseAnställdaOmsatt
2004Robert Lindblad skapar sin enskilda firma ”Robert Lindblad Enskild Firma” för att börja kunna ta betalt av sin bror och far som han hjälper med redovisning och företagsutveckling.1
2005Börjar hjälpa ytterligare en vän och en vän till en vän med redovisning och deklaration.1
2008Broderns företag (idag Kontrollansvarig AB) har expanderat så mycket så Robert anställer sin första kollega för att ta hjälp med att sköta det administrativa.2
2009Redovisningskunderna har blivit så många så att det blir dags att anställa en redovisningsassistent på deltid.3
2010Med den växande redovisningssidan så kändes det dags att skapa ett varumärke. Bolaget ombildas till aktiebolaget Ekonomihjälpen Robert Lindblad AB. Det fick inte godkänt att heta Ekonomihjälpen Tyresö AB och därför var det tvunget att lägga till personnamn i företagsnamnet – till Roberts eget förtret. 🙂
I april 2010 flyttas verksamheten officiellt över till aktiebolaget.
30,6 mkr*
2011Ekonomihjälpens första hela räkenskapsår41,3 mkr
2012Första ”stora” marknadsföringssatsningen sker. Ekonomihjälpen tar hjälp av en konsult som visar nya vägar.1,4 mkr
2013Det segment vi kallade heldagskunder där Ekonomihjälpen i stort sett hyrde ut administrativ personal avknoppas i syfte att fokusera på enbart redovisning och mer direkt relaterade tjänster.

Den avknoppningen innebär ett avsättningstapp på 0,6 mkr jämfört med föregående år. Den som utfört tjänsten huvudsakligen går också över till att arbeta hos den tidigare kunden.
41,6 mkr
2014Två nya kollegor anslöt sig.51,9 mkr
201552,1 mkr
201652,6 mkr
201752,5 mkr
201862,6 mkr
2019En stor marknadsföringssatsning görs. 500 tkr tillskjuts i kapital i början av året för att parera den planerade minusbudgeten.

Utfallet blir över förväntan. Kunder för motsvarande 1 mkr höjd årsomsättning ansluter sig under årets gång.

Därtill startas ett moderbolag (Ekonomihjälpen Central) för att förbereda för att kunna ha flera kontor.
73,2 mkr
*=april-december

Vem vill jobba här?

Sett till vem som vill jobba på Ekonomihjälpen, så är det den som kanske funderar på att öppna eget men vill åtnjuta de ekonomiska och sociala fördelarna med att vara del av en större organisation. Eller den som vill kunna åtnjuta en del av fördelarna med att vara egenföretagare, såsom frihet, möjlighet till en aning större ekonomisk vinning på sikt, delaktighet i att skapa och driva företaget. Allt detta erbjuder Ekonomihjälpen, och förväntar sig i gengäld ansvarstagande för företaget och kollegorna, samt hög kvalitet och personligt engagemang till kunderna.

Läs mer om att jobba hos oss via denna länk.