Två frågor som var obesvarade i vår podd om regeringens slutliga förslag till åtgärder, har vi lyckats röna något klarare svar på. Den första mer än den andra.
Kan man ha olika arbetstidsminskningar på olika anställda?
Svar: Nej – Det är samma nivå som gäller för alla på driftenheten. Återigen är en driftenhet en butik eller ett café i det fall företaget har flera. Så alla i ena butiken måste acceptera en viss arbetstidsminskning medan de i den andra butiken kan välja att acceptera en annan. På i en och samma butik är det samma procentsats som gäller för alla tre.
Om man omfattas av kollektivavtal så kan man i ett lokalt avtal göra skillnad mellan olika anställda och olika personalgrupper (t.ex. marknadsföringsavdelningen och ekonomiavdelningen). Men inte annars.
Om man skriver ett korttidspermitteringsavtal från 16 mars och sedan inte får godkänt av Tillväxtverket vid ansökan 7 april – vem får då stå för statens uteblivna del – den anställda (genom att saka markant mer) eller arbetsgivaren (genom att betala ut närmare original-lönen).
Svar: I avtalet kommer man skriva vad lönenivån blir och det är beloppet som inkluderar statens bidragsdel. Det gör att om företaget inte får bidraget sedan så blir det sannolikt de som står med Svarte Petter.
Det verkar inte sannolikt att man heller skulle kunna avtala att “om stödet uteblir så sänks lönenivån”. Inte heller något i stil med att den anställda ska “arbeta ikapp” den lediga tiden i efterhand, även om det är ett aningen mindre osannolikt scenario.
Mer klarhet har vi inte i denna fråga just nu – men vi grottar vidare och så snart vi vet något så hör vi av oss.